Het is samen. Het is leuk. Het is belangrijk. Wat is het? Familiecentrum De Kikker!

FC De Kikker: het klinkt als een club en daar lijkt het ook op. Er zijn vijf organisaties nauw gaan samenwerken aan onderwijs, zorg en welzijn voor het jonge kind. Voorbij de muren van de eigen organisatie slaan zij de handen ineen: een mini Samen Nieuw-West in één gebouw.

Het is samen. Het is leuk. Het is belangrijk. Wat is het?  Familiecentrum De Kikker!

Zij van de overkant

In De Kikker zitten twee basisscholen met allebei een andere achtergrond. De Johannesschool (Amos) is oecumenisch en De Globe (STWT) is openbaar. Wat ze gemeen hebben is dat ze alliantiepartner zijn van het Nationaal Programma Samen Nieuw-West. Toeval? Niet helemaal, want de twee basisschooldirecteuren Aiko Letschert en Erwin Bolt zijn precies gaan doen waar het binnen het Nationaal Programma om draait: voorbij de vier muren van de eigen organisatie kijken naar wat kinderen en hun ouders nodig hebben.

Voorheen zagen de scholen elkaar meer als concurrent en als toevallige buurman aan de overkant in het gebouw. Maar Aiko en Erwin zijn hun krachten gaan bundelen. Eerst met z’n tweeën en daarna samen met de andere partijen in het gebouw: voor- en naschoolse kinderopvang Impuls, het Buurtteam/SEZO Vrouw&Vaart en de spelinlopen en het Ouder- en Kindteam. Inmiddels reikt de samenwerking tot buiten het gebouw: met buurtpartners Eigenwijks, Hart voor Osdorp, de Stadsboerderij Osdorp en het VuilnisOproer.

Tom Snelting, strategisch programmamanager bij NPSNW: ‘FC De Kikker is een prachtig voorbeeld van wat wij de pedagogische infrastructuur noemen. Een plek waar het leren en ontwikkelen van kinderen centraal staat. Iedereen kan daaraan bijdragen, elkaar aanvullen en helpen. It takes a whole village to raise a child: dat brengen de mensen hier in de praktijk.’

Vertrouwen kweken

De projectleiders Bernlef Knossen en Hafida Boukamir van FC De Kikker organiseren samen met onder andere SEZO Vrouw&Vaart laagdrempelige activiteiten voor ouders van beide scholen. Zo is er inmiddels een wandelgroep en zijn er sportlessen voor vrouwen onder schooltijd. De familieraad, waar ongeveer dertig schoolouders inzitten, peilt waar er behoefte aan is.

Door de activiteiten ontstaat er een vertrouwensband en durven ouders hulpvragen te stellen die bijvoorbeeld het Buurtteam kan oppakken. Denk aan armoedevoorzieningen aanvragen, contact met de woningbouw of vragen over relaties.

Met het oog op de doorgaande ontwikkeling

We weten dat de eerste duizend dagen (-9 maanden tot 2 jaar) in het leven van een kind essentieel zijn voor de verdere ontwikkeling en kansen in het leven. FC De Kikker heeft ook de instanties in huis die er speciaal zijn voor het heel jonge kind. Zoals het Ouder en Kindteam.

Maartje Salomons teamleider Jeugd bij SEZO spelinlopen en speluitleen: ‘Vanuit kansengelijkheid zou het mooi zijn als veel ouders met jonge kinderen gebruikmaken van de spelinloop. Het aanbod is voor kinderen van 0-2 jaar en hun ouders. Dus nog voordat kinderen naar de voorschool gaan. Daarna kunnen ze de overstap maken naar de voorschool en dan naar school.’

Hoe is het met je? En wat is er nodig?

Schooldirecteuren Aiko en Erwin lopen dagelijks even bij elkaar naar binnen om kort te horen wat er bij de ander speelt. Daarnaast is er wekelijks overleg met de andere partners. De focus ligt op samenwerken en elkaar versterken.

Erwin: ‘We vergeten vaak de meest simpele vraag te stellen aan de ander: hoe is het met je? Als de relatie goed is, wordt beter duidelijk wat er nodig is, wat we met elkaar kunnen doen om het beter te maken. We willen elkaar bij FC De Kikker op een leuke manier beter leren kennen. De nadruk ligt niet op het zware. We bundelen aan de achterkant zoveel mogelijk kennis en vervolgens vragen we aan de buurt wat er nodig is. Zo willen we aanwezig zijn voor de ouders, kinderen en buurtgenoten. Ouders kunnen nu elke ochtend na het wegbrengen van hun kind een kop koffie of thee drinken in de wintertuin. Gewoon, elkaar even spreken of een van onze partners.’

Kikkerdrileffect

Er gebeurt van alles in de omgeving van een kind en kinderen nemen dat mee naar school. Vandaar dat een gezamenlijke aanpak zoveel zinniger is dan alle instanties los van elkaar.  ‘Alles komt de school binnen,’ zegt Erwin, ‘en dat moet ook.’

Aiko: ‘Als wij bijvoorbeeld merken dat er geldproblemen zijn in een gezin, is het lijntje naar het Buurteam kort. Zo van – het zit letterlijk aan de overkant, zullen we er even langslopen? Een normaal inloopspreekuur kan een drempel zijn.’

Stadsdeelvoorzitter Nazmi Türkkol vult aan: ‘Het familiecentrum heeft een aanzuigende werking. De benadering van FC De kikker trekt alles en iedereen in de buurt mee, het is een positieve spiraal. Die samenwerking is heel krachtig. Het wordt hier steeds mooier en schoner. Het vuilnisoproer is ook aangehaakt om met de kinderen te prikken.’

‘Ja!’, antwoordt Aiko blij, ‘al die samenwerkende krachten, die energie, dat noemen wij het kikkerdrileffect.’

Leuke activiteiten ondernemen

Als eerste zijn de scholen het naschoolse aanbod samen gaan doen. Door de krachtenbundeling is er een ruimer budget en kunnen ze meer aanbieden: onder andere muziek en beeldende vorming.

Erwin: ‘De bedoeling van dit gebouw is altijd geweest om ook een ontmoetingsruimte te zijn. Niet alleen een plek om onderwijs te geven, maar een plek waar we elkaar zien, waar we met elkaar zijn en ook voor elkaar zorgen.’

Kunstwerk de kikker

Het groene gebouw stond er al, maar is nu vernieuwd en verduurzaamd. Zo zitten er zonnepanelen in de gevel verwerkt, die het gebouw van energie voorzien en die ook nog eens een prachtige groene glitter hebben. Jeugdbestuurder Ilias Admi (14) verzorgde de feestelijke opening van het gebouw.

Op het schoolplein staat een grote beschilderde tribune. Dit kikkerkunstwerk is gemaakt door schoolkinderen en hun ouders, leerkrachten en kinderen uit de buurt. Onder begeleiding van kunstenaar Robin de Kruijff.

Afsluitend leest Ilias het gedicht voor dat hij schreef voor FC De Kikker:

Jouw stappen brachten je naar hier
En mijn stappen brachten mij
Elke trede van de trap is een stapje erbij
Samen kom je verder dan waar je komt alleen
Aan het schilderen van elke tree hielpen vele handen mee
Loop naar boven of naar beneden
Stap verder in je leven
Draag je hart op je tong
En, zegt de kikker, waag de sprong!